لایوتاپ | سبک زندگی و لایف استایل

معرفی بهترین متدهای تناسب اندام | اخبار تغذیه | رژیم غذایی تناسب اندام | فیتنس مادلینگ

ریپوتاژ آگهی

ملاتونین و عوارض جانبی مصرف آن

قرص ملاتونین ، یک مکمل غذایی است.ملاتونین، اولین دارو برای درمان بی خوابی است که توسط آکادمی پزشکان خانواده امریکا (AAFP) معرفی شد. این دارو نسبتا امن بوده و کمترین خطر و عارضه جانبی را به همراه دارد. مطالعات درمورد اثربخشی مکمل ملاتونین برای درمان بی خوابی متفاوت بوده است اما نتیجه یک فراتحلیل نشان داد افرادی که قرص ملاتونین مصرف می کردند، به طور متوسط 7 دقیقه زودتر به خواب می رفتند و خواب آنها 8 دقیقه بیشتر به طول می انجامید و حتی کیفیت خواب آنها بهتر از افرادی بود که دارونما را دریافت کردند. دوزهای مصرفی، نتایج و کیفیت مطالعه در بین کارآزمایی ها متفاوت بود.

کاربردهای قرص ملاتونین:

بی خوابی اولیه (بی خوابی ناشی از دلایل ثانویه)
بی خوابی مرتبط با سن
بی خوابی ناشی از هواپیمازدگی
کار شیفتی
آسیب مغزی بعد از تروما

اختلالات تحلیل عصب

اگرچه توصیه های رسمی در این زمینه وجود ندارد اما پژوهش ها نقش ملاتونین در درمان بیماری های سرطان، بیماری های متابولیکی، بیماری های قلبی-عروقی، اختلالات تحلیل عصب، بیماری های گوارشی (GI)، اختلالات روحی-روانی، سندروم درد، نقص قدرت باروری مورد بررسی قرار داده است.

عوارض جانبی قرص ملاتونین:90 درصد ملاتونین در کبد عمدتا توسط آنزیم CYP1A2 تجزیه می شود. ملاتونین به واسطه عملیات هیدروکسیلاسیون به 6-هیدروکسی ملاتونین تبدیل می شود و سپس با سولفوریک اسید یا گلوکورنیک اسید آمیخته می شود و از طریق ادرار دفع می شود. مقدار ناچیزی از آن نیز از طریق مدفوع دفع می شود. ملاتونین یک مکمل نسبتا غیرسمی است، گرچه برخی عوارض جانبی خفیف مربوط به دوزهای بالا  گزارش شده است. این عوارض شامل خواب آلودگی، چرت زدن، سردرد و تهوع است. هیچ شواهدی، تحمل پذیری افراد نسبت به ملاتونین را نشان نمی دهد.

آیا ملاتونین بی خطر است؟

ادامه مطلب در لینک زیر

ملاتونین چیست و با مصرف آن چه میشود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *