لایوتاپ | سبک زندگی و لایف استایل

معرفی بهترین متدهای تناسب اندام | اخبار تغذیه | رژیم غذایی تناسب اندام | فیتنس مادلینگ

ریپوتاژ آگهی

بتاکارون چیست و در چه چیزهایی یافت میشود

معروف ترین کاروتنوئید مجزا بتاکارتن است و به مقادیر زیادی در صنایع غذایی و نوشابه سازی مصرف می شود.بتاکارتن ، در عمل رنگ زرد متمایل به نارنجی را بروز می دهد.امروزه اغلب بتاکاروتن مصرفی از طریق سنتز مولکول مشابه آنچه در طبیعت است تولید می شود. در واقع بتاکاروتن نوعی رنگدانه است بدن این رنگدانه را به ویتامین A تبدیل می کند که برای سلامت پوست و چشم ضروری است. بتاکاروتن را می توان به طور طبیعی در انواع میوه ها یا سبزیجات یافت. هویج سرشار از آلفا و بتاکاروتن است.این ماده بطور عمده در هویج وجود دارد و یک ماده مغذی مهم با خواص فراوان برای سلامتی است. پردازش های مضاعف این ترکیب حین استخراج ممکن است تاثیر منفی بر پایداری و دسترس پذیری زیستی این ماده داشته باشد اما پردازش حرارتی تاثیر مثبتی بر بتاکاروتن و جذب بیشتر آن در بدن دارد.

مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن:

بتاکاروتن عمدتاً در میوه ها و سبزیجات با رنگ قرمز ، نارنجی یا زرد یافت می شود. برخی مطالعات نشان داده اند که مقادیر بالاتری از این ماده  در اشکال پخته شده میوه و سبزیجات در مقایسه با انواع خام خوراکیها وجود دارد. از آنجاییکه این ترکیب به ویتامین A محلول در چربی تبدیل می شود بهتر است که این ماده مغذی را برای جذب بهتر همراه با مقداری چربی مصرف کنید.هویج ، سیب زمینی شیرین ، سبزیجات برگ تیره مانند کلم و اسفناج ، کاهو ، طالبی ، فلفل زرد و قرمز ، نخودفرنگی ، زردآلو و کلم بروکلی منابع عمده این ریزمغذی هستند.

کاربرد­های اصلی بتا کاروتن

هم به صورت محلول در آب و هم به صورت محلول در روغن­های مختلف کاربرد زیادی در صنایع خوراکی به عنوان رنگ خوراکی از طیف زرد تا قرمز، دارد.هم کاروتنوئیدهای مخلوط و هم بتاکاروتن به صورت محصولات محلول در روغن و محلول در آب و با قدرت های رنگی مختلف موجودند. آنها از نظر فناوری دامنه کاربرد وسیعی دارند. از آن در صنایع بسیار زیادی استفاده می­شود. صنایعی که از این ماده استفاده می­کنند اغلب از نوع صنایع غذایی هستند برای مثال از این ماده درصنایع نوشابه و نوشیدنی سازی، شیرینی سازی، بستنی سازی، تولید فراورده های لبنی،صنعت پخت و تهیه غذاهای آماده، استفاده می شود.

خواص بتاکاروتن برای سلامتی چیست ؟

بتاکاروتن بسبب قیمت خرید و فروش مناسب یک ماده غذایی است که به عنوان ماده افزودنی و مکمل نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده در محصولات لبنی ، چربی ها و روغن ها و میوه های فرآوری شده و آب میوه مورد استفاده قرار می گیرد.در صنایع غذایی این ماده به عنوان رنگ طبیعی و آنتی اکسیدان مورد استفاده قرار می گیرد. بتاکاروتن برای پیشگیری از سرطان ، بیماری های قلبی عروقی ، دژنراسیون ماکولای چشم و تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است.بتاکاروتن یک ترکیب بسیار حساس است و به راحتی در اثر گرما ، نور و اکسیژن تخریب می شود. بنابراین تلاش می شود تا با فرآوری های مختلف ماندگاری این ماده افزایش یابد.

رابطه بتاکاروتن با سلامت سیستم ایمنی بدن:

ادامه مطلب در لینک زیر

بتا کاروتن چیست؟ 5 مزیت اصلی بتاکاروتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *