لایوتاپ | سبک زندگی و لایف استایل

معرفی بهترین متدهای تناسب اندام | اخبار تغذیه | رژیم غذایی تناسب اندام | فیتنس مادلینگ

دسته‌بندی نشده

اصطلاحات رایج روی لیبل مکمل ها

چطور مانند یک فرد حرفه‌ای برچسب مکمل‌ ها را بخوانیم؟ بهترین راه برای تامین ویتامین‌‌ و مواد معدنی موردنیاز بدن، داشتن یک رژیم غذایی متعادل است. با این حال در برخی شرایط خاص، مصرف مکمل‌ها الزامی است. خرید مکمل می‌تواند بسیار دشوار و چالش‌برانگیز باشد. با وجود مکمل‌های فراوان و اطلاعات زیاد در برچسب هر یک از آن‌ها، حتی دانستن اینکه باید از کجا شروع کنید هم می‌تواند پیچیده باشد. خوشبختانه وقتی متوجه شوید که چطور باید برچسب مکمل‌ها را بخوانید، خرید مکمل راحت تر میشود. البته این دلیل نمیشود که اگر توانستید مشخصات مکمل ها را به خوبی بخوانید و بفهمید؛ حتما در انتخاب آنها نیز خبره شده اید. پس حتما قبل از خرید با واحد مشاوره بادی من مشورت کنید. در این مقاله چند راهکار ساده برای خواندن برچسب مکمل‌ها مانند یک فرد حرفه‌ای را بررسی می‌کنیم.

استاندارد های نظارت روی مکمل‌ها

مکمل‌های غذایی محصولاتی با هدف تکمیل رژیم غذایی هستند. آن‌ها به اشکال مختلف از جمله قرص، قرص روکشدار، کپسول، شربت و پودر در دسترس هستند. برخی از انواع رایج مکمل‌ها شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنزیم‌ها، گیاهان دارویی، عصاره‌ها، پروبیوتیک‌ها و آمینواسیدها هستند.

اما باید به یاد داشته باشید که سازمان غذا و دارو در ایران (FDA) ایمنی و اثربخشی مکمل‌ها را تحت نظر دارد. یعنی قبل از خرید حتما باید تاییدیه غذا و دارو٬ کد آی آر سی و لیبل استعلام اصالت را چک نمائید که تولید مکمل‌ها مطابق با استانداردهای کیفیت تعیین‌شده باشد یا از دسته‌ای به دسته دیگر ثابت بماند. به همین دلیل هنگام خرید مکمل، خواندن برچسب آن برای اطمینان از اینکه باکیفیت‌ترین محصول ممکن را تهیه می‌کنید، اهمیت دارد.

اطلاعات برچسب مکمل‌ها چه چیزهایی به ما میگوید

برچسب اطلاعات مکمل شامل پایه‌ای‌ترین اطلاعات در مورد مکمل است مثل حجم مصرفی در هر وعده، تعداد وعده‌ها در هر ظرف، ترکیبات موجود در محصول و مقدار هر ماده مغذی موجود در آن. اول حجم مصرفی در هر وعده را بررسی کنید که به شما می‌گوید برای رسیدن به دوز مورد نظر باید چقدر از مکمل مصرف کنید. همچنین شما را راهنمایی می‌کند تا متوجه شوید که مکمل را باید در دوزهای متعددی در طی روز مصرف کنید یا می‌توانید آن را یک‌باره استفاده کنید که ممکن است برخی افراد مورد دوم را ترجیح دهند.

همچنین باید به محتوی مواد مغذی مکمل و مقدار آن‌ها در هر وعده توجه کنید. این اطلاعات برای ویتامین‌ها و مواد معدنی معمولا به‌صورت درصد ارزش روزانه (DV%) ذکر شده است که براساس برآورد نیازهای تغذیه‌ای فردی است که حدودا 2000 کالری غذایی است. برای مثال اگر یک محصول برای یک ماده مغذی خاص حاوی 50% DV باشد به این معنی است که تقریبا حاوی 50% از مقدار مورد نیاز اکثر مردم در طول روز است. در برخی موارد ممکن است مکمل‌ها حاوی بیش از 100% DV برای یک ماده مغذی باشند.

با این حال، مقدار مواد مغذی نباید از حداکثر میزان قابل تحمل بدن (UL) تجاوز کند. UL حداکثر دریافت روزانه است که احتمالا علائم مخرب یا اثرات جانبی ایجاد نمی‌کند. حتما قبل از خرید مکمل جدید، UL را بررسی کنید. همچنین بهتر است درباره استفاده از مکمل با پزشکتان مشورت کنید مخصوصا اگر بیماری زمینه‌ای دارید.

در انتهای برچسب اطلاعات مکمل، سایر ترکیبات از جمله گیاهان دارویی، عصاره‌ها، مواد افزودنی و … نوشته شده‌اند. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه انتخاب ویتامین‌ها و مواد معدنی با کیفیت و همچنین فهمیدن اینکه آیا مصرف مکمل برای شما مفید است یا نه، ادامه این مقاله را بررسی کنید.

برچسب ترکیبات مکمل

ادامه مطلب در لینک زیر

راهنمای خواندن لیبل مکمل ها و جدول ارزش غذایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *