لایوتاپ | سبک زندگی و لایف استایل

معرفی بهترین متدهای تناسب اندام | اخبار تغذیه | رژیم غذایی تناسب اندام | فیتنس مادلینگ

ریپوتاژ آگهی

چرا باید هنگام ورزش آب نوشید

با بیشتر شدن شدت ورزش، طولانی شدن مدت آن و زیادتر شدن دما و رطوبت، دفع آب بیشتر می شود و اگر آب از دست رفته جبران نشود، عملکرد ورزشکار دچار اختلال خواهد شد.اگر بدن دچار کم آبی شود، دیگر قادر نخواهد بود با توان کافی به ورزش خود ادامه دهد، حتی کاهش یک تا ۲ درصد از آب بدن، روی بازدهی ورزشکار موثر است، از این رو توصیه می‌شود روزانه به مقدار کافی مایعات بنوشید.بیشتر ورزشکاران روزانه به ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ کالری نیاز دارند، بنابراین میزان آب مورد نیازشان نیز ۵/۲ تا ۵/۴ لیتر در روز است، همچنین باید قبل، بعد و در حین انجام تمرین آب و مایعات بنوشند.

چرا باید هنگام ورزش آب نوشید؟

در حین انجام تمرینات ورزشی و با عملکرد ارگان‌های بدن و سوخت و ساز سلول‌ها، علاوه بر مصرف آب سلول‌ها و خروج بخار آب بیشتر از طریق بازدم، حرارت بدن بالا می‌رود که بدن با ایجاد تعریق سعی در پایین آوردن این حرارت می کند.پس تا اینجا روشن شد که در هنگام ورزش چگونه از آب موجود در بدن کاسته می‌شود.اگر در اثر کم آبی حدود 2% از وزن بدن کاسته شود بدن دچار افت انرژی و کاهش کیفیت عملکرد به میزان 10 الی 20 درصد  می‌شود. در حالت‌های شدید‌تر نیز می‌تواند منجر به تهوع، سردرد، بی حالی و ضعف شود.با کاهش آب بدن، حجم خون کم شده و خون غلیظ تر می‌شود، در نتیجه کیفیت گردش خون کافی شده و اکسیژن و سایر مواد غذایی به خوبی به ارگان‌های هدف نمی‌رسند و اینگونه است که از توانایی ورزشکار کاسته می شود.ضمن اینکه بر اساس همین اتفاق قلب مجبور می‌شود تعداد ضربان خود را افزایش داده و خون را با قدرت بیشتری پمپاژ کند.

منابع دریافت مایعات و در نهایت آب در بدن

از آنجا که روزانه مقداری از آب بدن خود را از دست می‌دهید، باید به طریقی آن را جبران کنید. اگر ورزش می‌کنید و به‌خصوص اگر در محیط گرم این کار را انجام می‌دهید، در مقایسه با یک فرد بی‌تحرک که روز خود را در یک اتاق خنک و دارای تهویه مطبوع سپری می‌کند، به آب بیشتری نیاز دارید. اصلی‌ترین منبع آب برای بدن شما، نوشیدنی‌هایی است که می‌نوشید و غذایی است که می‌خورید. بسیاری از غذاهای رایج، غالبا از آب تشکیل شده‌اند مثلا یک سیب 100 گرمی حاوی بیش از 80 گرم آب است. بیشتر میوه‌ها در واقع مقدار زیادی آب به‌علاوه کمی فیبر و قند هستند که در پوست میوه پیچیده شده‌اند. شما می‌توانید بیشتر نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنید از جمله قهوه و چای را جزئی از مایعاتی حساب کنید که بدنتان روزانه دریافت می‌کند. این باور که قهوه ادرارآور است، بسیار متداول است اما هیچ شواهد علمی برای تائید این فرضیه وجود ندارد. از سوی دیگر، همانطور که در دهه‌های گذشته ثابت شده است الکل یک ماده ادرارآور است. به همین دلیل نباید هیچ یک از نوشیدنی‌های الکلی را جزئی از دریافت مایعات حساب کنید.

علاوه بر آبی که از طریق نوشیدن و غذا خوردن به دست می‌آورید، خود بدنتان هم آب تولید می‌کند. هنگام اکسیداسیون پروتئین، کربوهیدرات و چربی در بدن، آب آزاد می‌شود. این اتفاق هم هنگام تجزیه مواد غذایی موجود در غذا و هم هنگام استفاده از ذخایر موجود در بدن، اتفاق می‌افتد مثل چربی ذخیره شده در بدنتان که به‌عنوان سوخت عمل می‌کند. به آبی که در اثر این واکنش‌ها تولید می‌شود، آب متابولیک می‌گویند. انسان خیلی به آب متابولیک متکی نیست چون فقط حدود 10% از آب موردنیاز ما را تامین می‌کند. اما جانورانی که در بیابان زندگی می‌کنند، منحصرا به آب متابولیک متکی هستند.

رابطه مصرف آب و عملکرد جسمانی

ادامه مطلب در لینک زیر

چقدر آب باید قبل، حین و بعد از تمرین و فعالیت ورزشی بنوشید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *